Badanie pedagogiczne poprzedza rozmowa z uczniem i rodzicem. Zakres badania uzależniony jest od wieku badanego dziecka oraz rodzaju problemu.
W trakcie badania pedagogicznego sprawdza się znajomość zasad ortograficznych, stopień opanowania umiejętności czytania i pisania oraz funkcje słuchowo - językowe. Analizuje się także przyniesioną dokumentację pracy własnej nad problemem, np. ćwiczenia ortograficzne lub zeszyt z terapii pedagogicznej (w przypadku powtórnego badania).
Przeciętny czas trwania badania wynosi od 2 do 3 godzin.
Badanie psychologiczne umożliwia:
określenie potencjalnych możliwości dziecka,
wyjaśnienie przyczyn trudności dziecka w uczeniu się, przyswajaniu materiału szkolnego, opanowywaniu techniki czytania i pisania,
wyjaśnienie przyczyn problemów wychowawczych, zaburzeń zachowania,
poradnictwo w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
określenie dojrzałości szkolnej,
określenie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej koniecznych do złagodzenia obserwowanych trudności i problemów.
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna obejmuje:
ustalanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
rozpoznawanie dysleksji,
analizowanie przyczyn trudności wychowawczych,
wnioskowanie o obniżenie wymagań szkolnych,
eliminowanie zaburzeń zachowania i dysharmonii rozwojowych,