Badania psychologiczno – pedagogiczne

Na czym polega badanie pedagogiczne:
Badanie pedagogiczne poprzedza rozmowa z uczniem i rodzicem. Zakres badania uzależniony jest od wieku badanego dziecka oraz rodzaju problemu.

W trakcie badania pedagogicznego sprawdza się znajomość zasad ortograficznych, stopień opanowania umiejętności czytania i pisania oraz funkcje słuchowo – językowe. Analizuje się także przyniesioną dokumentację pracy własnej nad problemem, np. ćwiczenia ortograficzne lub zeszyt z terapii pedagogicznej (w przypadku powtórnego badania).

Przeciętny czas trwania badania wynosi od 2 do 3 godzin.

Badanie psychologiczne umożliwia:

  • określenie potencjalnych możliwości dziecka,
  • wyjaśnienie przyczyn trudności dziecka w uczeniu się, przyswajaniu materiału szkolnego, opanowywaniu techniki czytania i pisania,
  • wyjaśnienie przyczyn problemów wychowawczych, zaburzeń zachowania,
  • poradnictwo w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu,
  • określenie dojrzałości szkolnej,
  • określenie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej koniecznych do złagodzenia obserwowanych trudności i problemów.

Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna obejmuje:

  • ustalanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
  • rozpoznawanie dysleksji,
  • analizowanie przyczyn trudności wychowawczych,
  • wnioskowanie o obniżenie wymagań szkolnych,
  • eliminowanie zaburzeń zachowania i dysharmonii rozwojowych,
  • kwalifikowanie do szkolnictwa specjalnego,
  • ocenę gotowości szkolnej,

Diagnoza psychologiczna dotyczy:

  • rozwoju funkcji poznawczych,
  • rozwoju emocjonalno-społecznych,
  • rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych.